Tips voor uw e-bike
Rij je regelmatig of dagelijks met de elektrische fiets?
Hieronder staan tips om uw fiets en batterij in optimale conditie te houden.
Deze tips helpen u ook om zoveel mogelijk uit uw batterij te halen.
Een goed onderhouden fiets is zoveel fijner om mee te rijden en je vermijdt soms vervelende en dure herstellingen.
Veel fietsplezier!
Rij wijs!
Hou het hoffelijk en veilig. Hou je aan de snelheid, zeker in omgevingen waar er andere weggebruikers zijn: zij zijn zich niet altijd bewust van de snelheid waarmee elektrische fietsen en speed pedelecs naderen.
Pomp regelmatig uw banden
Controleer maandelijks uw bandendruk en pomp indien nodig op. Een band die niet goed is opgepompt levert veel extra weerstand op. De motor zal harder moeten werken voor hetzelfde resultaat, dus een veel hoger batterijverbruik.
Het is aan te raden uw banden altijd hard op te pompen. Gebruik hiervoor een voetpomp met bandendrukmeter (werkt makkelijk en gedoseerd).
Op de zijkant van alle banden is terug te vinden wat de juiste bandenspanning is.
Schakel op tijd (1)
Heeft je fiets een krachtige middenmotor en buitenversnelling? Hou er rekening mee dat uw schakelgedrag bepalend zal zijn voor de slijtage van uw ketting en cassette (tandwielen).
Noteer alvast deze tips:
- Schakel regelmatig een paar versnellingen terug bij het (her)optrekken (vanuit stilstand of na een bocht)
- Schakel een versnelling kleiner en doe meer pedaalomwentelingen - als je altijd op dezelfde versnelling rijdt, dan belast je steeds hetzelfde tandwiel.
- Wanneer je van versnelling verandert, verminder dan de trapkracht of hou de benen even stil zodat de belasting op de ketting vermindert. Je kan ook trager trappen en iets later schakelen.
Schakel op tijd (2)
Met de krachtige motorondersteuning voelt het niet aan als een noodzaak, maar goed schakelen kan een grote winst opleveren voor het bereik.
Wegrijden in een te hoge versnelling kost onnodig veel energie. Op tijd terug schakelen levert dus exra kilometers op!
Zet de fiets eens een standje lager
Voor normaal gebruik op vlakke wegen is de hoogste ondersteuningsstand van de motor eigenlijk te sterk.
Door de fiets een standje lager te zetten spaar je veel op het batterijverbruik en kom je een stuk verder.
Kasseien vermijden
Kasseien en elektrische fietsen, het zal nooit een goeie match worden.
Probeer kasseistroken te vermijden want de harde onregelmatige ondergrond zorgt er voor dat de vijzen van uw fiets los komen, elektronisch aansluitingen worden door elkaar geschud en spaken worden onder (te) hoge druk gezet. Ervaring leert dat fietsers die dagelijks over kasseien dokkeren een hogere slijtage en meer herstelligen hebben. Rij desnoods een paar kilometer om, het zal jouw fiets ten goede komen.
Als je ze echt niet kunt omzeilen, kies dan een fiets met vering en dikkere banden. Deze lossen het niet op, maar zorgt voor extra comfort voor fietser én fiets.
Vijs kwijt?
Slechte wegen en fietspaden zorgen er voor dat vijzen en vijsjes zichzelf soms los maken.
Onze tips:
- onderneem actie als je voelt of hoort dat een vijs(je) is losgekomen - het herstelt niet vanzelf, integendeel, binnen afzienbare tijd davert een losse vijs zichzelf helemaal los met verlies als gevolg
- rijd je dagelijks met de speed pedelec? Voorzie wekelijks een volledige check van alle vijzen en vijsjes aan jouw fiets!
Wielen
Gebruik je de fiets dagelijks voor woon-werkverkeer? Dan is het geen overbodige luxe om wekelijks uw wielen kort na te zien:
- Controle spaken - te losse spaken zorgen voor spaakbreuk en onstabiel fietsen
- Contole buitenbanden - met beschadigde of versleten banden rij je makkelijk lek
- Controle remmen/remblokjes - slecht werkende remmen zijn nefast voor veilig fietsen
- Meldt ons elk vastgesteld probleem, zodat we erger kunnen voorkomen en u veilig kan blijven fietsen.
Na regen komt...
Met een goed gesmeerde en gereinigde ketting schakel je beter en verminder je de slijtage.
Hou er rekening mee dat de regen het vet op de ketting vermindert, wat zorgt voor hoge slijtage. Ook vuil zorgt voor hogere slijtage van uw ketting/tandwielen.
In natte periodes is een wekelijkse reiniginsbeurt (reinigen, ontvetten en terug smeren) van ketting en tandwielen onontbeerlijk.
In natte periodes is een wekelijkse reiniginsbeurt (reinigen, ontvetten en terug smeren) van ketting en tandwielen onontbeerlijk.
Gebruik de juiste lader
Gebruik steeds de originele lader die bij uw fiets werd meegeleverd. Is deze stuk of heeft u nood aan een 2de lader, koop dan een orginele lader voor het merk en type van uw fiets.
Een niet-originele lader kan onherstelbare schade veroorzaken. Of erger, ontvlammen met brand als gevolg.
Correct opladen
Uw batterij hoeft niet helemaal leeg te zijn voor het opladen. De batterij blijft in goede conditie, wanneer u de fiets na ieder gebruik (ongeacht de afstand) weer oplaadt.
Nadat het batterijpakket volledig is opgeladen stopt het laden automatisch, u hoeft dus geen schrik te hebben voor overladen.
Nadat het batterijpakket volledig is opgeladen stopt het laden automatisch, u hoeft dus geen schrik te hebben voor overladen.
Als de batterij is volgeladen, haal dan de stekker uit het stopcontact.
Het is verleidelijk om de oplader altijd op het stroomnet aangesloten te houden, echter is dit schadelijk voor de oplader (dit verkort de levensduur van de oplader). Haal daarom altijd de oplader geheel uit het stopcontact.
Opladen doe je best in een droge, goed geventileerde en veilige plaats!
Opladen doe je best in een droge, goed geventileerde en veilige plaats!
Geen lege batterij!
Wanneer de batterij volledig leeg is, dient u deze direct op te laden.
Wanneer de cellen langere tijd leeg staan, kunnen deze onherstelbaar beschadigd raken.
Laad een batterij minimaal elke 3 maanden op, maar liefst elke maand.
Niet fietsen
Batterijen lopen langzaam leeg, ook als de fiets niet gebruikt wordt.
Als de batterij in de fiets zit, loopt deze sneller leeg dan als deze van de fiets is genomen.
Als u de fiets voor een tijdje niet gebruikt, kunt u het beste de batterij voor 70% vol laden en op een droge en warme plaats opbergen.
Laadt uw batterij minstens 1 keer per 3 maanden op en haal stekker van de lader uit het stopcontact (dit verlengt de levenduur).
Te koud?
Bij een lage temperatuur verliest de batterij (tijdelijk) capaciteit. Bij 0° verlies je 30% capaciteit. Bij -10° is dit zelfs 50%!
Zorg er steeds voor om tijdens de winter uw batterij op te laden in "kamertemperatuur".
Staat uw fiets in een koude omgeving, neem dan de batterij mee naar binnen om op te laden.
Zorg er steeds voor om tijdens de winter uw batterij op te laden in "kamertemperatuur".
Staat uw fiets in een koude omgeving, neem dan de batterij mee naar binnen om op te laden.
Wanneer u uw fiets weinig gebruikt, laadt dan uw batterij minstens 1 keer per 3 maanden op.
Te warm?
Warme temperaturen kunnen de werking van uw batterij negatief beïnvloeden en uw actieradius verminderen.
Laat uw eBike met batterij niet in de felle zon staan!
Laat uw eBike met batterij niet in de felle zon staan!
Big bag on bike
Grote tassen zijn handig om boodschappen mee te doen, maar kunnen u belemmeren in het verkeer.
Voorkom valpartijen door zware, grote en overbeladen fietstassen. Grote tassen zijn praktisch, maar veiligheid staat voorop!
Extra slot
Bijna elke elektrische fiets is voorzien van een goed frameslot.
Zo'n ringslot is een goeie basisbeveiliging zodat dieven niet met de fiets kunnen rijden.
Wij raden aan om de fiets extra te beveiligen door de fiets vast te maken aan een vast object.
Zo'n insteekkabel of -ketting is verkrijgbaar in diverse lengtes.
Zo'n insteekkabel of -ketting is verkrijgbaar in diverse lengtes.
Uw handleiding
De handleiding van uw fiets doornemen is niet meteen het boeiendste van de dag. Toch lees je er veel interessante info over uw fiets.
Geen tijd? Lees dan snel de titels en ga dieper in op wat je nog niet wist.
Fiets op een fietsendrager
Wanneer u uw eBike vervoert op een fietsendrager, haal dan de batterij en de display van uw fiets. Zo beschermt u uw fiets beter tegen onverwachte regen of dieven.
Fietsdiefstalverzekering
Helaas is schade aan uw fiets of nog erger, fietsdiefstal, niet geheel te voorkomen.
Als u dit overkomt wilt u graag snel en goed geholpen worden. Een fietsverzekering zorgt dat u na schade of diefstal snel weer mobiel bent.
Vraag ons vrijblijvend een prijsofferte.
Pechverhelping 24/7
U kan voor een kleine meerprijs een omniumverzekering voor fietsschade afsluiten.
Daarbij zit standaard pechverhelping 24/7 inbegrepen: met één telefoontje naar de een alarmcentrale te bellen om hulp ter plaatse te krijgen.
Daarbij zit standaard pechverhelping 24/7 inbegrepen: met één telefoontje naar de een alarmcentrale te bellen om hulp ter plaatse te krijgen.
Indien de pech ter plaatse niet hersteld kan worden, worden fiets en fietser vervoerd naar de woonplaats of vertrekpunt.
Eenvoudig toch? Zeker wanneer de nood het hoogst is.
Jaarlijks onderhoud
Wij adviseren u om minimaal 1 keer per jaar uw fiets een grote onderhoudsbeurt te laten ondergaan.
Hierbij doorlopen wij een checklist zodat uw fiets veilig en comfortabel weer de weg op kan.
U kan hiervoor een afspraak maken zodat u uw fiets max 1 dag mist.
Eerste (gratis) nazicht
Uw elektrische fiets heeft veel baat bij een eerste servicebeurt. Na het inrijden van uw fiets (max 3 maanden na aankoop, of 300 km, afhankelijk wat eerst zal worden bereikt) zien wij uw versnellingen, remmen, bouten & elektrische contactpunten na.
Uw eerste nazicht na aankoop is gratis.
Veel fietsplezier!
Heeft u nog vragen?
Aarzel niet ons te bellen of te mailen!